torsdag 6 augusti 2009

Idag har jag hållt på och grejat på balkongen hemma i stan. Blommor och golvet fick sig en genomgång, blommorna fick vatten samt lite upprensning och golvet blev inoljat vilket var lika välbehövligt bägge delarna. En nackdel med att ha två ställen att sköta om är att man aldrig hinner med att ha det fixat på bägge ställena. Nu när vi kommer ut till landet behöver gräset klippas och diverse vattning och ogräsrensning sitter nog inte fel det heller och detta trots att man lämnat ett nyfixat hem. Det är tur att det är så många fördelar med båda ställena så att det är värt det.


Ett snyggt kök att drömma om till landet där vi bara gjort en uppfräschning av det gamla köket och målat de orange luckorna vita och de gröna plast medaljongerna bakom diskbänken och spisen blivit utbytt mot vita kakelplattor. Golvet är också omlagt med ett ljust klickgolv, som av någon anledning är ett av de värre hantverken som jag gett mej in på (med hård konkurrens av betongtrappan jag håller på att slå sönder). Men ett nytt kök får bli ett senare projekt.



Soffgruppen är också ett eget kapitel, vi är inne på våran andra soffgrupp nu på väg mot en tredje på de åtta år som vi haft stugan. detta beror på att våra vintergäster mössen älskar att knapra på just soffgrupperna. Råttfällor och hm...råttgift har väl hjälpt lite men inte helt, så i år ska vi prova någon tingest med ultravågor som man stoppar i kontakterna. Grannarna har sådana och säger att det fungerar bra. Ett annat husdjur som vi ev har är vildsvin och vad jag grundar detta på är följande: Förra veckan var jag ute själv en sväng vid stugan och hittade då kantareller längst ner på vår tomt men tänkte att dem plockar jag inte utan låter dem stå kvar till helgen så kan hela familjen njuta av kantarellmackor då i stället sagt och gjort. Helgen kom men kantarellerna var borta VA! Detta trots att tomten är inhängnad och har en grind in till oss. Antingen är det tvåbenta tjuvar som varit framme ( vilket jag tror) eller så är det vildsvin som tydligen är förtjusta i dessa svampar.




Ha det så bra nu kram Petra!





Inga kommentarer: